Exploring the Everyday Life in Nature
The nature around us is amazing. During a hike lasting a couple of hours, we will move along various trails in Muraste and observe the nature around us. We will pay attention to the differences brought by the seasons and use our senses to explore and notice nature.
Language of instruction: Estonian


Target group
Kindergarten (preschoolers) and primary school (grades 1–3)
Group size
Up to 25 children
Duration
2 - 2,5 hours
Program Availability
Year-round

Additional Information
Instructor: One nature school guide
Location: The hike starts and ends at Muraste Nature School. We will hike on the school's educational trails, which are soil paths that can be muddy during wet periods. These trails are not wheelchair accessible.
Other info: Please dress according to the weather. In case of wet conditions, waterproof footwear is necessary (the program takes place entirely outdoors).
If you wish to have a picnic, each child should bring their own food and drink in a backpack (preferably nature- and health-friendly food).
Teacher's role:
The accompanying teacher's role is to support the guide in communication with the students and assist in maintaining general order during the program.
Program outline
Mänguline metsaretk 2-2,5 tundi
Sissejuhatus raja alguspunktis 15 minutit
🌲 Tervitusring – lähtudes grupist valime sobiva mängu ühtse meeskonnatunde tekitamiseks
🌲 Eesseisva retke tutvustus. Tutvustame Muraste looduskooli ning tänase
päeva kava. Räägime võimalikest ohtudest, millele tähelepanu pöörata.
🌲 Loodusesõbra meelespea – tuletame meelde, et looduskeskkond on
elusorganismide kodu ning meie ülesandeks on nende igapäevaelu võimalikult
vähe häirida. Räägime vaiksel häälel, jäätmed võtame endaga kaasa, kõnnime ettenähtud radadel. Kes liigub ees ja kellest mööda minna ning maha jääda ei tohi ja millal peatutakse, millise märguande peale kogunetakse.
Teema käsitlus:
Praktiline loodusretk kestusega 1,5-2 tundi.
✔ Looduse märkamine ja võrdlemine aastaajast tulenevalt.
✔ Saada sõbraks loodusega ja õppida märkama looduskeskkonnas valitsevaid seoseid.
✔ Retke käigus suurendada laste teadlikkust keskkonnast,vastutustunnet, looduse hoidmist, säästvat suhtumist.
✔ Elusloodus ja eluta loodus
✔ Õpitakse tundma mõningaid taime- ja loomaliike, keda näeme oma retkel või kelle tegevusjälgi me leiame.
✔ Okaspuud ja lehtpuud. Heitlehine vs igihaljas puu/põõsas/puhmas, võrdlemine.
✔ Sammal vs samblik.
✔ Orienteerumine metsas, loodusmärkide jälgimine.
✔ Meelte kasutamine looduses – lisaks vaatamisele ja märkamisele kuulame metsahääli, otsime, mida saab metsas maitsta, nuusutame metsalõhna ja kombime erinevaid „asju“.
✔ Looduse kunstiteose märkamine ja ise looduspildi tegemine.
✔ Retke keskel on võimalik teha 15-30 min söögipaus, mis toimub looduses (piknikuplats ei ole eraldi ettevalmistatud).
Kokkuvõte ja lõpuring:
Retke lõpp-punktis 10 minutit.
Kordame üle, mida uut ja põnevat me looduses märkasime ja teada saime. See aitab meil meeles hoida retke jooksul kogetu ja õpitu ning ühtlasi osa saada ka üksteise huvitavamatest tähelepanekutest.
Õpitulemused
✔ Tunda looduses tegutsemisest rõõmu, aktiivne liikumine, erinevate meeltega kogemuse saamine.
✔ Huvi tekitamine looduse vastu – laps ise uurib, avastab ja kogeb.
✔ Klassiga õppekäigul üksteis ja loodusega arvestamine.
✔ Märkamisoskuse, arutelu, analüüsivõime ja looduse tunnetamise arendamine.
✔ Õppida nägema looduskeskkonnas valitsevaid seoseid.
✔ Tähtsamate puu-, taime- ja loomaliikide õppimine.
✔ Metsas orienteerumine, loodusmärkide jälgimine.
✔ Aastaaegadest tulenevate muutuste märkamine ja mõtestamine.
✔ Varem õpitu kogemine vahetus keskkonnas.
✔ Arendada lapse loovust – looduspildi tegemine looduslikest vahenditest.
✔ Kujundada aktiivset ja sallimatut suhtumist looduse kahjustamise suhtes.
✔ Suurendada laste teadlikkust keskkonnast, vastutustunnet, looduse hoidmist, säästvat suhtumist.
Meetodid
Programmis läbiviidavad praktilised tegevused ja valitud aktiivõppemeetodid on eakohased. Sisu paremaks omandamiseks viiakse läbi erinevaid mänge ja tegevusi, mille eesmärgiks on huvi tekitamine looduse vastu – laps ise uurib, avastab ja kogeb; võrdlemine; otsimine loodusest; aktiivne liikumine; detailide märkamine; õppekäigul üksteisega ja loodusega arvestamine; lapse enda loovus ning erinevate meeltega kogemuste saamine (kompimine, nuusutamine, vaatamine, kuulamine, maitsmine).
Seos riikliku õppekavaga
Alusharidus:
kodukoha loodus, muutused looduses, loodusest hoolimine, elukeskkond, inimese mõju loodusele, suhtlemine, jutustamine ja kuulamine, suurused ja mõõtmine, liikumismängud.
I kooliaste:
aastaajad, organismid ja elupaigad, organismide rühmad ja kooselu.
Programmile on antud kvaliteedimärgis Murakas – “Läbimõeldud programm”
https://www.ekhyhing.ee/tegevused/kvaliteedi-tagamine/kvaliteedimargis
