Tahvliprogramm I kooliastmele –
Puud pargis ja metsas
Programm tutvustab õpilastele puid ja nende tunnuseid läbi vaatluste ning mänguliste ülesannete looduses. Programmis kasutatakse tahvelarvuteid, loodusmäärajaid ja meeskonnatööd, et õppida tundma pargi ja metsa elurikkust.
Õppekeel: eesti keel


Sihtrühm
I kooliaste (1.-3. klass)
Grupi suurus
Kuni 25 last
Ajaline kestus
2 tundi
Programmi toimumise aeg
Kevad-sügis

Lisainfo
Programmi läbiviija: Üks looduskooli juhendaja.
Toimumise koht: Retk toimub Muraste looduskooli kõrval parkmetsas.
Muu lisainfo: Riietuda palume vastavalt ilmale (programm toimub täies mahus õues), märja ilma puhul jalga kummikud. Piknikusoovi korral palume võtta kaasa igal lapsel oma seljakotiga söök ja jook (palume eelistada loodus- ja tervisesõbralikku toitu).
Rajal ei ole võimalik liikuda ratastooliga.
Ootused õpetajale: Tutvustada õpilastele eelnevalt programmi teemat. Peale retke toimumist jätkata teema läbimist koolis. Korrata nähtut/kuuldut. Kaasasoleva õpetaja roll programmis on retkejuhi toetamine suhtlemises õpilastega. Programmi ajal abistab õpetaja üldise korra hoidmisel.
Sisukirjeldus
Sissejuhatus Muraste looduskooli õuel (20 minutit)
🌳 Eelseisva programmi tutvustus
🌳 Ühiselt arutletakse teemadel: Mis on park ja mis on mets? Mis on puu ja mis on põõsas? Miks on mets ja puud tähtsad?
🌳 Jaotame õpilased 3- kuni 4-liikmelisteks gruppideks kasutades erinevatest puuliikidest valmistatud klotse, mille järgi moodustuvad grupid. Õpilased proovivad ära arvata, millisest puuliigist nende käes olevad klotsid on tehtud.
🌳 Jagatakse kätte tahvelarvutid ning sisestatakse gruppide nimed. Avatakse ühiselt tahvelarvuti rakendus ning juhendaja räägib, kuidas tahvelarvutit kasutada ning reeglid:
🌳 Iga kahe küsimuse tagant vahetatakse grupi siseselt õpilast, kes kannab tahvelarvutit
🌳 Õpilane, kes kannab tahvelarvutit samal ajal joosta ei tohi
🌳 Küsimustele vastamise kiirus ei ole oluline – tegemist ei ole võistlusega
Teema käsitlus (metsaretk kestusega 1 tund ja 20 minutit)
🌳 Kõik koos liigume looduskooli õuelt mõisa juurde ning edasi vastavalt punktide järjekorrale parkmetsa ja hiide. Vaadeldakse Muraste mõisa ümbruses ning tiigi taguses metsas kasvavaid puid. Küsimuste vahel on 2-3 loomingulist ülesannet (nt teha foto etteantud stsenaariumiga).
🌳 Retke jooksul tehakse kuni 10 vaatluskohas peatus ning vastatakse neis kohtades avanevatele küsimustele. Programmi kestel läbitakse kuni 1 km pikkune tee.
🌳 Puuliigid, mida vaadeldakse – kuusk, mänd, tamm, vaher, saar, kask, sarapuu, hobukastan ja hõberemmelgas.
🌳 Õpitakse tundma tähtsamaid puu- ja põõsaliike kasutades tahvlites olevaid määrajaid
🌳 Mis vahe on puul, põõsal, puhmal ja rohttaimedel?
🌳 Heitlehine vs igihaljas puu/põõsas/puhmas
🌳 Otsitakse loodusest loomade tegevusjälg
🌳 Orienteerumine metsas
🌳 Tehakse fotosid
Kokkuvõte looduskooli õuel (20 minutit)
Kokkuvõtva ringi lõpus jagame ka õpetaja ja lastega koduülesannet, mis aitab metsas õpitut paremini kinnistada ning koolis õpituga paremini seostada.
Eesmärgid
Eesmärgid:
✔ Märkamisoskuse ja analüüsivõime arendamine
✔ Tähtsamate puu-, taime- ja loomaliikide õpetamine
✔ Tahvelarvuti erinevate kasutusfunktsioonide õpetamine
✔ Tegevuste kaudu õppimine
✔ Teadmiste süvendamine kultuuriloost ning metsast
✔ Koostööoskuse arendamine vahetus keskkonnas
✔ Aastaaegadest tulenevate muutuste märkamine ja mõtestamine
✔ Koolis õpitavate ainete integratsioon
Meetodid
Õppemeetoditena kasutame erinevaid tunnetus- ja liikumismänge, lugude rääkimist, märkamismänge.
Vahendid: 8 ümbristega tahvelarvutit.
Seos riikliku õppekavaga
Elus ja eluta looduse tundmine
🌳 Õpilane tunneb ära puid ja muid taimi, oskab neid võrrelda ja kirjeldada.
🌳 Õpilane eristab elusat ja elutut loodust, saab aru taimede elutingimustest.
Organismide mitmekesisus
🌳 Õpilane tunneb levinumaid liike oma ümbruses, oskab neid loendada ja kirjeldada.
🌳 Õpilane mõistab, et elusloodus on mitmekesine ja kohastunud oma keskkonnaga.
Looduse uurimine
🌳 Õpilane oskab jälgida ja kirjeldada loodust, kasutades lihtsaid töövahendeid (nt tahvelarvuti).
🌳 Õpilane kogub infot ja jagab oma tähelepanekuid, harjutab võrdlemist ja lihtsat järeldamist.
Programmile on antud kvaliteedimärgis Murakas – “Läbimõeldud programm”
https://www.ekhyhing.ee/tegevused/kvaliteedi-tagamine/kvaliteedimargis
